Jul-summering

Skulle den gångna veckans julfirande summeras med en mening vore det denna:

Jag är mätt.

Törs inte ställa mig på vågen än på ett par dagar - det har ätits ohälsosamt mycket i alldeles för många dagar nu. Vad har vi då gjort den senaste veckan och varför har det inte skrivits något här på hela tiden?

Anledningen till att det varit tyst här är att vi varit hos svärföräldrarna (mestadels) och deras tangentbord mår inget bra. Mellanslagstangenten har fallit och numera måste man pricka ett litet runt hål med fingertoppen för att få dit ett mellanslag. Inget som inbjuder till några längre, eller kortare, skrivelser.

Var har vi då varit? Dagen före dopparedagen for vi till svärföräldrarna i Västerås. Att resa bort med ett litet barn var en ny upplevelse. Han dubblerade vår packning utan problem. Barnvagn, babysitter, blöjor, kläder, tvättlappar - listan kan göras lång. Resandet gick dock bra och inget av vikt glömdes kvar hemma.

Julafton och juldag firades i Västerås. Självklart med god mat, gemenskap, julgodis och julklappar. På annandagen packade vi in oss i bilen på nytt för att hälsa på min far utanför Linköping. Där var det en mindre släktträff och en massa god mat. Första mellandagen packade vi in oss i bilen på nytt för att, via min mormor och morfar, åka tillbaka till Västerås. Där väntade fler släktingar och, givetvis, ännu mera mat. Och godis.

På eftermiddagen idag packade vi så in oss i bilen för sista gången på ett tag och styrde hemåt. Känns nästan lite fånigt i denna globala värld men det är bara att konstatera: Borta bra men hemma bäst. Så är det bara.


Julklappar då? Fick jag några sådana? Självklar - jag är ju snäll.

Mest oväntad och mest uppskattad:
Två stycken glasspinnar(!). Min kära fru hade tagit sig till Saluhallen i Uppsala för att köpa två glasspinnar från
Hansens Flødeis. Handväskan hade preparerats med kylklampar och samma metod användes för att smuggla julklappen till Västerås. Jag blev mycket förvånad när en lapp under granen uppmanade mig att leta i frysen efter ett paket...
Nu kan det hända att du läser detta och undrar vad jag är för konstig typ som blir alldeles till sig över ett par glasspinnar. Då känner du inte mig och min fäbless för kvalitetsglass (läs mer här, här och exempelvis här). Troligen har du heller aldrig prövat en glasspinne från Hansens. Aldrig fått känna smaken från det krispiga skal av Valrhona-choklad som omger den gräddiga glassen smaksatt med Madagaskar-vanilj. Stackars dig... ;-)
Nu var det ju inte enbart själva innehållet i paketet som uppskattades utan även den ansträngning som frun gjort för att ge mig två glasspinnar i julklapp. Hon vet vad jag gillar... Stort tack!

Mest praktiskt:
Hylsnyckelsatsen från svärföräldrarna. Känns manligt att äntligen äga en egen hylsnyckelsats.

Mest underhållande:
Boken Du är pappa av Dick Sundevall som svägerskan gav mig. Mitt i prick.




Ett tips till blivande föräldrar:

Om ni enbart önskar er (kläd-)överdelar till ert barn finns det också en chans att det är just det ni får. Som tur är kan man ju byta saker...



Det var den julen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback