Konkurrentens strategi?

Porter talar om konkurrensstrategi. Själv undrar jag om Sandys låtit en konkurrent skapa deras strategi på restaurangen vid Hötorget...

Lovade ju att återkomma till detta. Om Sandys. Varför vi inte åt där när vi var i Stockholm förra veckan. Varför jag troligen aldrig kommer att gå dit. För er som inte varit hos Sandys vid Hötorget kan jag berätta att de delar lokal med Pizza Hut. Den aktuella kvällen stängde Sandys kl 21 och grannen kl 22. Vi var sugna på något lite lättare och funderade på Sandys. Kom dit 20:20. De 40 minuter som var kvar borde räcka på varje snabbmatställe för att servera någon och ge dem tid att äta. På Sandys var de inte särskilt intresserade av oss. De två som jobbade där tittade knappt upp när jag gick in, än mindre hälsade de. Städa inför stängningen lockade mer än att ta hand om gäster. Vi gick ut. I 2-3 minuter.

Vi pratade lite. Funderade på om vi verkligen skulle äta på Sandys. Hann vi innan de stängde? Vi är ju "svenska", ville inte bidra till att personalen skulle behöva stanna extra länge. Skulle vi dela på en pizza hos grannen? Näe, vi satsade på Sandys...

Gick tillbaka in. Denna gång med tydliga köpsignaler. Tittade på menyn ovanför disken. Pratade med frun om vad hon ville ha. Tittade mera. Pratade mera. Tittade. Tog fram plånboken. Ingen av de två i personalen hälsade! Efter att ha stirrat på den ena tjejen en stund kom hon fram till disken. Hon såg mer besvärad än glad ut över att ha två potentiella gäster framför sig. Jag beställde det vi ville ha. Hon svarar med:

"Vi har bara Take Away såhär dags." Med 35 minuter kvar till stängning... Och ingen skylt som bekräftade det.

Med en känsla av att hon ljög mig rakt i ansiktet förklarade jag att vi hinner äta och gå innan de stängde. Hon var inte direkt medgörlig. Körde på sitt snack om att om vi ville äta deras mat fick vi ta den med oss. Jag förklarade att vi inte längre var intresserade av deras mat och att deras attityd till gäster var skrämmande dålig.

Vi gick därifrån. Rakt över Hötorget till Kungshallarna. De välkomnade både oss och våra pengar. Kl 21 hade vi ätit klart. Bara så att ni vet, ni på Sandys...


Nu undrar jag bara hur hon tänkte? Hon som mer eller mindre körde iväg oss. Var hon ansvarig? Hur tror då att stället ska klara sig? Vad är chansen att samtliga "misshandlade" gäster tiger stilla? Att ingen berättar hör sina kollegor, vänner, blogg eller på annat sätt att Sandys helt utan service?

Om hon inte var ansvarig, vad tänkte hon på då? Hur ska hon förklara sådana saker för sin chef den dag någon gäst klagar på behandlingen? Låter det så här då?

"Joo... Ehh... Det var en trevlig kille här från restaurangen bredvid. Han gav oss en bok. Tips om hur vi skulle bli bättre. Ett par regler:

1. Var otrevlig mot gästerna, det gläder våra konkurrenter.
2. Kör enbart med Take Away sista timman, gästerna bryr sig nog inte och ni kan gå hem tidigare.

Trodde det var du som skickat honom..."


Kommentarer
Postat av: Lisa


Ja, de var mycket otrevliga som lät er stå där och vänta, så gör man ju inte!
Men jag måste säga att jag tycker du resonerar väldigt märkligt också. Att de enbart erbjöd mat för avhämtning strax innan stängning är väl ingenting konstigt, jag kan inte fatta att du ställde dig och tjafsade om det.
Jag jobbade på krogen under flera år och jag trivdes jättebra, trots att det är ett ganska tungt och slitigt jobb med obekväma arbetstider och dåligt betalt. Avigsidan tyckte jag var folk som du.
Folk som inte kan ta ett nej och beter sig respektlöst, folk som ser de anställda som något slags personliga betjänter och anser att de därför bör lyda minsta vink.
Kan du tänka dig att personalen på det där stället faktiskt också är mänskor, och att de längtar hem till sig och sitt efter en lång arbetsdag?
Så länge du och din fru var kvar i lokalen kunde man inte stänga serveringen och städa den som tänkt, och om ni mot förmodan fortfarande satt och åt vid nio så skulle ju de där tjejerna vackert ha fått stå och vänta på att ni skulle bli klara innan de - utanför arbetstid - kunde plocka undan, städa, diska och räkna kassan.
Som gäst har du rätt att bli vänligt bemött och att så snabbt som möjligt få beställa och bli serverad. Det du inte har rätt att göra är att diktera reglerna för arbetsplatsen
Jag tycker det är jättetråkigt att krogjobb ses som såna lågstatusyrken, dels för att det innebär att de lockar till sig surkart som har noll servicekänsla och enbart jobbar där för att det är det enda de kan få, men också för att det innebär att folk tar sig friheten att bete sig på ett sätt som de aldrig skulle göra mot en annan främling i ett annat yrke.

Postat av: [SH]

Men hallå!?! Vad vet du om mig?
1. Vi tjafsade inte, tvärtom var vi trevliga tills de blev riktigt aviga mot oss.
2. Det var inte strax före stängning - det var 35 minuter kvar...
3. Alla ställen som jag varit på och som kört med endast avhämtning nära stängning har haft skyltar som tydligt upplyst om det. Sedan kan jag upplysa dig om att jag för drygt 10 år sedan jobbade på McDonalds. Jag vet hur det är. Men jag vet också vem som betalade min lön - gästerna!

2007-09-01 @ 22:25:10
URL: http://essha.blogg.se
Postat av: Lisa

Du har rätt i att jag inte vet något om dig, och kanske drog jag på för stora växlar? Men utifrån din berättelse tycker jag att det verkar som om både du och personalen hade ganska taskig attityd. Och jag tycker att du skulle ha kunnat ta ett nej, oavsett om det fanns skyltar som informerade om att serveringen var stängd eller ej.
Visst - kunderna är de som får ett ställe att gå runt. Men jag tycker dessutom att man även som gäst har skyldighet att bete sig trevligt, oavsett om man är på billiga syltan eller fina restaurangen. Bara för att man har pengar betyder inte det att man har rätt att förvänta sig vad som helst.
När jag jobbade på krogen försökte jag alltid se till att alla trivdes och hade det de behövde, rent principiellt tycker jag faktiskt inte att det är nån större skillnad mot hur man beter sig mot gäster i ens eget hem. Men om nån envisas med nåt som jag sagt inte var möjligt så hade jag framhärdat, både på jobbet och hemmaplan. Och jag hade också tyckt att de gästerna var hemskt irriterande även om jag inte hade visat det i första taget.

2007-09-01 @ 23:28:49
URL: http://jetehemligt.blogspot.com
Postat av: [SH]

Jag är alltid snäll och trevlig (dessutom ingen snobbig typ) så länge bemötandet är korrekt. Men jag drar mig inte heller för att klaga om ex. maten är sämre än man kan förvänta sig.Nu var det som så att vi utan problem hade hunnit ät klart tills de stängde. Personalen var väldigt ovilliga att ens se oss och än mer ovilliga att ta en bestälning.Jobbar man på ett snabbmatställe och det kommer in gäster ligger det liksom i sakens natur att hälsa på dessa. Inte att ignorera dem så länge som möjligt.Än en gång, jag var trevlig. Ända tills tjejen i kassan med all tydlighet visade att hon inte var intresserad av att sälja till oss trots att vi lovade att hinna därifrån innan de stängde. Och jag skällde inte ut dem på plats utan nöjde mig med en lätt sarkastisk kommentar på vägen ut. Ja, jag kommenterade det hela. Ja, jag var sarkastisk. Men det står jag för - har aldrig fått så dåligt bemötande 35 min före stängning på något snabbmatställe.

2007-09-01 @ 23:41:26
URL: http://essha.blogg.se
Postat av: Patrick Kharma

>>>Lisa
Herregud Lisa, hur resonerar du? Har ett ställe öppet till klockan 21.00, så förväntar man sig att kunna komma in, handla och sitta i lugn och ro och äta, oavsett stängningstid!
Måste också ifrågasätta detta med dina argument gällande "arbetstid", menar du att om restaurangen stänger kl. 21.00 så går också personalen hem 21.01?
Det värsta jag vet är hemsk personal, som i detta fall beskrivs perfekt av SH, hälsar inte, ser besvärade ut och framför allt, städar igen restaurangen under öppettid, finns inget värre än att sitta och äta och känna pressen från de griniga anställda.. Städa, räkna kassan och dylikt gör man väl EFTER stängning, inte sant? Finns inga sådana timmar tillsatta just för det ändamålet bör man byta
arbetsgivare, då är ju något helt fel!
Stor eloge till ett praktexempel i Lund, när jag och sällskap blev riktigt sugna på mat, närmare bestämt Ingelsta Kalkon. Detta var en lördag och restaurangen stänger 15. Vi var där 14.40, ovetandes om öppettiderna. Maten färdig 5 minuter senare och vi slår oss ner och äter i lugn och ro. 15 minuter senare stängs dörrarna och personal återgår till sina efter-stängning-rutiner, gör inte minsta vink och tittar inte ens åt vårt håll, för att man inte ska känna sig stressad. Är man någorlunda normal fattar man att de stängt och skyndar sig lite.
15.30 var vi i dörren och tackade för oss - det gjorde personalen också. Eloge.

2007-11-05 @ 14:08:29
Postat av: [SH]

Patrick, mitt i prick, huvudet på spiken osv...

2007-11-08 @ 22:09:03
URL: http://essha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback