En hund begraven

I dagens SVD kan man läsa att loggfiler för regeringskansliets telefonväxel raderades ett halvår efter flodvågskatastrofen. Loggfiler som fram tills då sparades i ett år. Medan det diskuterades huruvida Lars Danielsson ringt Hans Dahlgren Annandag jul eller ej bestämmer någon att loggfiler bara ska finns kvar ett halvår. Därefter bestämmer någon annan att alla gamla loggfiler som är äldre än ett halvår ska raderas. I december 2005 kan därför Göran Persson säga att det inte finns något data att kontrollera angående telefonsamtalen. Praktiskt.
En tid senare återinför man den ettåriga lagringen av samtalsloggar - telefonsystemets drift krävde längre lagring.

Den förklaring som framkommer till att gallringen skedde i juli, den perfekta tidpunkten för att dölja lögnerna, är att det var lugnt då och att det fanns tid för att ta tag i saker. Sedan när fick en IT-avdelning det lugnt under semestern? Sedan när började duktiga tekniker radera loggfiler i ett högteknologiskt telefonsystem utan att konsultera dess leverantör?

Detta är min förklaring:

Det knackar på dörren till HSB* och en röst låter meddela att besökaren kan komma in.

Lars Danielsson, LD: Tack för att jag så snabbt kunde få audiens hos er.
HSB: Det lät ju angeläget...
LD: Tro mig, det är det.
HSB: Nå?
LD: Du vet, flodvågsgrejen, det där att jag sa att jag ringt Dahlgren från mitt kontor på Annandagen fast jag inte ens var där...
HSB: Ja, illa det där att Hans för anteckningar om allt han gör...
LD: Ja...
HSB: Så vad är problemet?
LD: Kommissionen vill kolla våra samtal. Det finns visst loggfiler i telefonsystemet som sparas i ett år.
HSB: Jaså, hade jag ingen aning om, det var ju mindre bra.
LD: Ja, men kan vi inte fixa något? Som tack för att jag inte störde dig en massa när du var ute på godset med frugan på annandagen?
HSB: Kanske det... Är ju glad över att jag slapp visa mig i TV på annandagsmorgonen. Vart ju lite mycket glögg på juldagskvällen. Du vet, Anitra köper ju ut glöggen till personalpris...
LD, som precis insett varför han detta år fick en flaska glögg i julklapp från HSB och inte det vanliga badlakanet: Men loggfilerna då...
HSB: ...kan vi inte radera dem? Måste de lagras så länge?
LD: Ett halvår räcker kanske?
HSB: Låter rimligt. Se till att någon lojal tjänsteman ger order om att ändra policyn för lagring av telefondata.
LD: Sedan kanske han kan beordra radering av alla loggar äldre än ett halvår?
HSB: Utmärkt. Dra bara ut lite på ditt svar till kommissionen, eller låt bli att svara. Framåt december kan jag gå till pressen och meddela att det "tyvärr" inte finns några data kvar om telefonsamtalen. Och jag behöver inte ens ljuga...
LD: Låter bra, men mina ord kommer ändå att stå emot Dahlgrens...
HSB: Men vem litar på en tjomme från UD? Golf på söndag?
LD: Låter bra.
HSB: Då ses vi. Och kom ihåg, detta möte har aldrig skett.




Det ligger en hund begraven här. Och jag snackar inte någon liten Paris Hilton-jycke...



*HSB, Han som bestämmer aka Göran Persson

Kommentarer
Postat av: Markus

you are a tuff guy!

2006-10-06 @ 17:34:57
Postat av: Marlene

Så du har varit på buggkurs med Bodström ;) Har ni lagrat inspelningen på ett säkert ställe? Fast det är klart, samtalet ägde ju rum förra sommaren och sååååå gamla grejer behöver ju inte sparas...

2006-10-07 @ 00:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback