Storvinst

Har du funderat på varför en icke händelserelaterad nyhet plötsligt dyker i radio, TV eller tidningar? Jag brukar försöka göra det. Ibland i alla fall.

För ett par veckor sedan hörde jag fragment av en reportageserie som Sveriges Radio hade om den kinesiska stenindustrin. Det handlade om dåliga löner och farlig arbetsmiljö för kinesiska stenarbetare. Just då funderade jag inte på varför det plötsligt gjordes flera reportage om den kinesiska stenindustrin. Handlade det kanske om medkänsla med de kinesiska stenarbetarna? En kampanj för att utrota sjukdomen stenlunga i Kina? Inte funderade jag på det då.
Under Ekots
morgonsändning idag hörde jag svaret. Göteborgs kommun stoppar inköpen av kinesisk sten till sina gatuarbeten och andra projekt där kinesisk sten tidigare använts. Så gör också Uppsala kommun. Fler kommuner är visst på väg att följa i samma fotspår.

Grattis Kurt Johansson, ordförande i Sveriges stenindustriförbund, ni lyckades! Var det kanske till och med så att ni betalade några frilansjournalister för att göra reportagen i Kina? Vad vet jag. Ett är säkert, den svenska stenindustrin jublar åt de fattade besluten.

Är det då någon som tror att de kinesiska stenarbetarna slipper stenlunga? Att de får högre lön? Säkrare arbetsmiljö för att några kommuner i Sverige slutar köpa sten från Kina? Hade det inte varit bättre att ställa krav på de kinesiska leverantörerna? Så länge tillräckligt många köper utan att fråga för mycket händer inget positivt för stenarbetarna i Kina. Bättre då att fortsätta köpa men ställa krav (och vara beredda att betala lite mer för stenen).

Svensk stenindustri mår för övrigt utmärkt och klarar sig bra genom att leverera marmor och granit med den högsta kvaliteten över hela världen. Och nu kommer de att klara sig ännu bättre på grund av väl utfört PR-arbete.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback