Phishing

Det är så det kallas. Nätfiske heter det visst på svenska. Den typ av bedrägerier där någon försöker lura till sig någons lösenord, kreditkortsnummer och liknande genom att utge sig för att vara dennes bank, kortutgivare eller liknande. Igår utsattes den svenska banken Nordea för ett sådant bedrägeriförsök. En av mina e-postadresser fanns med bland alla de tusentals mottagarna. Jag blev inte särskilt lurad. Dels är jag inte (längre) kund hos Nordea. Del såg det ut så här:

Från: Nordea.se [[email protected]]
Ämne: Internetbackings sakerhetssystem fornyelse!

Innehållet:
Bästa internetbackings anlitare,

Vi har blott bestämt några få dåliga bemödanden att tränga in Ert konto från olika dator. På denna orsak är Ert konto tillfälligt blockeradt. Att aktivera Er internetbacking skall Ni titta på Ert konto och verkställa den aktiveringsprocedur.

Aktiveringsprocedur verkställas inom 24 timmar efter meddelandet.

Att börja aktiveringsprocedur knäppa på adressen nedanför:

https://online.nordea.se/verify.asp?verificationstart

Tack för Er medkänsla och medhåll

Nordea.se Säkerhetsavdelning


* Var så god att inte svara på meddelandet emedan skikades det autimatiskt och är blott en underrättelse.



Vad ska man säga? Ett par lektioner i svenska innan nästa försök kanske? Länken gick för övrigt till adressen http://www.nordea-secure-access.com/loggain/ - en adress som var nedstängd när jag läste mitt exemplar av bedrägeriförsöket.

Visst finns det risker med internet och att sköta sina bankaffärer den vägen med en liten gnutta sunt förnuft kan man undvika många...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback