Nervöst

Är kompledig idag. Skjutsade frun till jobbet för att få tillgång till bilen. På väg hem hände det. Åkte på Fyrislundsgatan. Jag låg i vänsterfilen. Körde ca 55 km/h. Hastighetsgränsen är 50 km/h. Det ligger en bil bakom och "trycker på". Bryr mig inte. Vill inte köra snabbare. Kan inte byta fil heller. Ligger en bil snett bakom. Lyssnar på P3.

Det är då jag ser honom. Cirka 100 meter längre bort går en man över gatan. Eller gör han det? Han stannar mitt på. Märkligt. Tankarna går fort. Är det en polis? Hastighetskontroll? Det är en polis! Han håller i en laserpistol. En sådan man mäter hastighet med alltså, inte en sådan Luke springer runt med i Star Wars. Polisen vinkar in mig till en sidogata. Hade bilen bakom mig fått mig att öka hastigheten till 60 km/h? Eller? Hjärtat bultar. Blinkar och svänger. Förbereder mig mentalt på att få mina första fortkörningsböter. Stannar bilen. En polis kliver fram och jag låter sidorutan glida ner.

- God morgon, det är ingen fara, vi gör bara en nykterhetskontroll.
- God morgon, svarar jag samtidigt som jag drar en inre suck av lättnad.
- Du ska få blåsa i den här apparaten strax. Hur är det med körkortet?
- Ok. Körkortet har jag här, säger jag och börjar leta efter plånboken i jackfickan.
- Det är lugnt, jag litar på dig. Ta ett djupt andetag och blås här, säger polismannen och håller fram mätinstrumentet.
Jag blåser. Allt är bra och jag anmodas att åka vidare. Startar bilen och önskar polismannen en trevlig dag. Kör därifrån. Är noga med att hålla hastigheten eftersom jag tvingas passera polisen med laserpistolen en gång till. Pulsen återgår till normal nivå.




Kommentarer
Postat av: Jeppeeira

Hello admin, nice site! Good content, Beautiful design, thanks! Greetings


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback