Skriv ihop. Nu.

Kalla mig besserwisser, hopplös språktaliban eller något annat som du finner passande. Det spelar ingen roll. Jag blir alltid irriterad på särskrivningar. Bland annat. Igår åt jag på på Burger King, Gränby Centrum, Uppsala.
Restaurangen är en sådan där modern sak med självservering av drycken. Dock utan det som i självserveringens hemland USA är en självklarhet: Fri påfyllning av drycken. Här i Sverige vill man ha betalt. Trots att ca 14 kr av en dricka som kostar 15 kr är ren vinst. Muggen inräknad. För att folk ska förstå att de måste betala för att få fylla på sin mugg sätter personalen upp skyltar. Så även på Burger King vid Gränby Centrum. Där ser skylten ut så här:

BurgerKing

Nog för att jag fört talas om folk som är "på fyllan" men att vara "på fyllning" -  är det ett stadie på väg mot fyllan? Vet inte. Vad jag vet är att ska man sätta upp skyltar i en restaurang kan man väl be någon språkkunnig korrekturläsa skylten först. Om inte annat så bara för min skull. Snälla.

Nu har jag säkert redan en massa språkliga misstag i min blogg men dem behöver ni inte tjata om. Jag korrigerar dem ändå när jag upptäcker dem. Och de sitter iaf inte upphängda som information på en restaurang.

Skrivihop.nu - utmärkt webbplats som tyvärr är inaktiv numera

Ljuspunkter

- Bluetooth
- Kaffebönor inhandlade
- Att planera den nya lägenheten

Mindre ljusa punkter
- Nytvättad bil och milt väder ute = mycket jobb för lite njutning

Absoluta nollpunkten
- Ibrahim Baylan - han står kvar här...

Kommentarer
Postat av: Kärin

Många listor av särskrivningar har man sett, men denna sammansatta historia är absolut den bästa jag hittills läst! Jag skrattade så jag nästan gick av!
*stolt medlem av den nu tyvärr nedlagda Skrivihop.nu!*
http://skrivihop.nu/kroniska/visa.php?id=21296

Postat av: Kärin (igen)

Suck - varför går det inte att klicka på länken?
http://skrivihop.nu/kroniska/visa.php?id=21296

2006-01-30 @ 18:42:54
URL: http://kaerin.blogg.se
Postat av: Kärin (en gång till)

Så gör vi!
(se nedan)

Postat av: [SH]

Alltså, jag kan markera en länk, högerklicka, öppna en ny flik (i Opera),högerklicka i adressfältet och välja "Gå till Urklipp" (utmärkt alternativ som finns i... ...Opera!).

Tack för lite rolig underhålning BTW!

2006-01-30 @ 21:01:52
URL: http://essha.blogg.se/
Postat av: Kärin

Som sagt - hänvisar till tidigare kommentar... ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback