Partiledardebatten

Tittade en del på den partiledardebatt som TV4 visade. Det var krävande. Jag har svårt att hantera alla mina (mindre ömma) känslor när Persson breder ut sig i rutan och, utan ett uns av självkritik, förklarar hur bra det är i Sverige. Jag blir genuint upprörd (eller varför inte kränkt?) av att höra Persson tala ner företag, friskolor och förslag för att underlätta köp av hushållsnära tjänster.

Ett par funderingar:
Persson hävdade att våra skolor hör till de lärartätaste i världen. Varför är de då inte bland de absolut bästa? Varför klarar inte 39% av niondeklassare i Västerås av att följa textremsan i ett textat TV-program?

Hushållsnära tjänster, varför så farligt? Syftet är ju inte, som GP antydde, att de välbärgade ska kunna köpa mera eller spara pengar utan att de som idag saknar möjligheten att köpa vit städhjälp ska få den. Jag har svårt att se den flerbarnsfamilj som skulle tacka nej till möjligheten att köpa lite städhjälp om det ekonomiska utrymmet fanns.
En parallell, ROT-avdraget, är det en mansfälla? Är det något som bara gynnar höginkomsttagare?


Ljuspunkter
- Träffa hon som hjälper till med inredningsvalen till nya lägenheten på torsdag
- OS-brons idag
- Radion på min W800i

Mindre ljusa punkter
- Statsminister Göran. Mannen utan självinsikt.
- Kommunisten Ohly
-
Alliansen har inte vunnit valet. Ännu.
- Sportkommentatorer som kalla varje framgång (stor eller liten) för bragd.




Kommentarer
Postat av: SMÄM

Vi får hoppas att punkt 3 på din lista av mindre ljusa punkter hamnar på lista av ljuspunkter i september! :)

Postat av: Anthonyirene

Very nice site. Will sure visit again.

2010-05-05 @ 13:50:37
URL: http://anthonyirene.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback